fbpx
14 ötlet hogyan javítsd a felhasználói élményt kisvállalati weboldaladon
14 ötlet hogyan javítsd a felhasználói élményt kisvállalati weboldaladon
2018. 07. 30.
seo es a keresooptimalizalas
A keresőoptimalizálás és a webdesign kapcsolata:
2019. 04. 04.
Összes mutatása

Logó, vállalati arculat, márka. Mi a különbség? Miért fontos?

brand vállalati arculat és logó különbsége copy
 
Amennyiben már megérett bennünk a döntés, hogy vállalkozásunknak megjelenést szeretnénk adni, érdemes rögtön nagyban gondolkozni. Mi lesz, ha cégünk gejzír szerűen nő majd ki a többi cég közül? Hogy lesz mégis egységes a megjelenése különböző média felületeken? Csak logó vagy arculat is kell nekem? Ezekre a kérdésekre igyekszek választ adni a következő blogomban.

Elsőnek is egy képpel szeretném szimbolizálni, lentebb kifejtem részletesen.

A logó mint brandünk alapja.

Egy logó önmagában megállja a helyét egy friss cégnek amikor még nem szeretnének túl sokat költeni a megjelenésre. Viszont már itt fontos, hogy az a logó tudatosan legyen megtervezve hogy ne egy év múlva derüljön ki, hogy a logó tegyük fel a tipográfiájával nem felel meg a célközönség elvárásainak és újra kell terveztetni, majd mindenhol cserélni azt. A nagyobb tapasztalatú grafikusok borsós árat is elkérhetnek egy logótervezésért (akár 200-400.000ft ot) így amennyiben egy közép kategóriájú grafikust választunk a munkára akkor mindenképp nézzük meg a portfólióját lehetőleg több helyen (weboldal, Facebook, behance, dribble, stb.). Onnan látni fogjuk milyen stílust képvisel és mennyire szimpatikus nekünk az a stílus.

Fontos, hogy meglegyen a kellő nyitottság és együtt működés az ügyfél és a tervező között.

Egy rutinos grafikus tudni fogja milyen formában tervezze meg a kreatív terveket. Nyugodtan rábízhatjuk magunkat, ő azért van, hogy segítsen. Amennyiben nem tudja az ügyfél megfogalmazni mit is szeretne pontosan akkor is megvannak a módszerei (kérdőív, igényfelmérő, brief) hogy felmérje az igényeket. Kellemetlen amikor egy kezdő grafikus által tervezett logót egyszerűen nem lehet névjegyre rányomtatni ugyanis nem figyelt a grafikai egyensúlyra és tegyük fel nyomtatásnál nem látszik a brand neve. Ilyenkor mindig javítani kell a logóban, ami 2 veszélyt is rejt.
1: újra pénzt adunk ki azért, amit már egyszer megterveztettünk.
2: fennállhat az inkonzisztens logó használat, ami gyengíti a brand azonosíthatóságát.

Logótervezésnél a trendekre is érdemes figyelni viszont fontos hogy időtálló legyen a logó!

Tehát ne az árajánlat, hanem a referencia legyen a fontosabb a döntésnél, hogy milyen grafikust választunk.

Ha az a kérdés, hogy logó vagy arculat tervezésre van szükségünk mindig az arculattervezést ajánlom. Igaz drágább tétel és több munka egy arculatot megtervezni viszont későbbiekben amennyiben a színek le vannak fixálva, arculati elemek, képhasználat szabályok fel vannak állítva akkor szebb és egységesebb brandet tudunk teremteni ezeknek a használatával.

Arculattervezés = egységes vállalati arculat.


Ez már egy nagyobb és komolyabb munka, mint egy logótervezés. Itt is vannak lépcsőfokok, kisarculattól (logótervezés, névjegy, e levélpapír, Facebook arculat) az arculati kézikönyvig (teljes vizuális megjelenés, szabályrendszerek, tiltások megjelenítése egy online vagy offline könyvben). Egységes vállalati arculat, a brand vállalati szinten történő építésével keletkezik. Amikor elkezdünk egy vállalati arculatot felépíteni az a cél, hogy beazonosíthatóságra tegyen szert a brand.

Azaz, ha kezünkbe kerül egy névjegy, látunk egy táblát, egy online hirdetést, minden esetben könnyen azonosíthatónak kell lennie a vállalatnak. Ehhez nagyon fontos az ügyfél által is konzisztensen használt logó és arculati elemek kötelező használása.

Egy jó vállalati arculat időtálló, bővíthető, kiegészíthető, beazonosítható, és a célpiacnak tökéletesen megfelel.


Persze erre is úgy kell kiválasztani a tervezőt, hogy lehetőségekhez képest legtapasztaltabb legyen és referenciát áttekintve lássuk a márkatudatos tervezést és gondolkodást.

A legnagyobb cápa, BRAND.

Brand tervezésnél már fontosak a közönség kapcsolatok, a pontos vízió és misszió megosztása, versenytársakkal való kapcsolattartás, társadalmi szerepvállalás és hogy ki mikor mit mond a cégről. Legkomplexebb és legnehezebb feladat, sokszor a lassú döntés hozatal is lassítja a tervezést, ugyanis sok döntéshozóval kell finalizáltatni a terveket.

Ilyen szinten már különböző workshopok érhetőek el és teszik könnyebbé a Brandben gondolkodást ilyen például: brandbirds

Egy jó brandnél már érzelmileg is elkötelezett a vevő. Igy könnyebb eladni magasabb árú szolgáltatást vagy terméket neki.

Nagyobb cégeknél (Coca-Cola, McDonald’s, Apple stb.) már az is kapcsolódik az brandhez hogy milyen zenei azonosítok szólnak a reklám alatt, milyen motívum rendszer áll rendelkezésre, milyen kommunikációs vizuális stílus jegyei vannak, és például milyen illat azonosítok legyenek az étteremben, stb.

Tehát érdemes minél nagyobban gondolkozni, és minél tapasztaltabb tervezővel megkezdeni a közös munkát.

Mindenkinek köszönöm a figyelmet, és sikeres brand tervezést kívánok.

VadonDesign